×


תפריט נגישות

פניות אחרונות מהאתר

משרד עורכי דין סטרול ושות

12-07-2024 14:15

משרד עורכי דין סטרול ושות

22-07-2024 22:34

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לאפוטרופסות?

תוחלת החיים העולה, מגדילה את הסיכוי שנגיע לגיל מופלג, אך לא תמיד בדעה צלולה. סיבה טובה לחתום מבעוד מועד, על ייפוי כוח מתמשך.

כשאדם אינו מסוגל לקבל החלטות עבור עצמו בנוגע לחייו, הפתרון המשפטי הוא העברת  התפקיד והאחריות לגורם אחר, אבל אם בעבר הפתרון היה מינוי אפוטרופוס, כיום ניתן להקדים תרופה באמצעות הסכם ייפוי כוח מתמשך.

הסכם כזה מאפשר לכל אדם להחליט, כשהוא עדיין בדעה צלולה, כיצד יש לנהוג בו כשיגיע למצב של חוסר כשירות.

 

 

מהי אפוטרופסות וכיצד מגישים בקשה?


אפוטרופסות היא אמצעי משפטי, למינוי אדם לטפל בענייניו של מי שאינו כשיר לנהל את חייו עצמאית, בעקבות  מחלה, תאונה, ירידה בתפקוד, או ירידה במצב הקוגניטיבי.

ה"חסוי", נחשב על ידי בית המשפט לפסול דין. הוא יכול להיות בעל צרכים מיוחדים, אדם עם דמנציה, או קטין, שהוריו פסולי דין או שאין ביכולתם לקבל החלטות.

האפוטרופוס יכול להיות בן זוג, צאצא או קרוב משפחה אחר וגם עורך דין, תאגיד או האפוטרופוס הכללי. הבקשה מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה בצירוף פרטי החסוי, קרובי משפחתו, האדם המעוניין להתמנות לאפוטרופוס, התחומים הכלולים, משך המינוי והסיבות לבקשה.

יש להוכיח לבית המשפט את רמת המוגבלות של החסוי, באמצעות חוות דעת רפואיות. בית המשפט ייעתר לבקשה, אם הוכח שללא אפוטרופוס, זכויות החסוי ייפגעו  ויכריע מי יהיה האפוטרופוס, לאלו תחומים והאם זמנית או בקביעות.

 

 

מהו ייפוי כוח מתמשך?


ייפוי כוח מתמשך הוא הסדר משפטי חדש יחסית בחוק האפוטרופסות, המכיר בזכותו של אדם להחליט על גורלו. כל אדם בגיר רשאי לערוך הסכם כזה ולפרט כיצד יש להתנהל עם בריאותו ורכושו, אם וכאשר יוגדר כ"לא כשיר".

החותם, ה"ממנה", מחליט על זהות מיופי הכוח שלו, כלומר, מי יקבל החלטות עבורו בבוא העת ובאילו תחומים. החתימה נעשית בידי הממנה ומיופה הכוח, בנוכחות עורך דין המומחה לאפוטרופסות, דיני משפחה וירושה, לאחר שווידא שהצדדים מבינים את ההנחיות.

ייפוי כוח מתמשך הוא אלטרנטיבה מוצלחת לאפוטרופסות, כי הוא קצר יותר וניתן לערוך אותו בכל שלב בחיים. הוא ייכנס לתוקף, רק בעת הצורך.

ההסכם חל על עניינים אישיים כמו בריאות, רווחה, חברה, מגורים ורכוש. הממנה יכול להתיר למיופה הכוח לקבל החלטות לפי שיקול דעתו, או לפרט את רצונותיו בנושאים שונים.

 

 

בין אפוטרופסות לייפוי כוח מתמשך בהשקעות כספים


גם בנושא השקעות כספיו של הממנה, יש יתרון למיופה כוח, על פני אפוטרופוס. בעוד שאפוטרופוס חייב על פי חוק להשקיע את כספי החסוי במסלולי השקעה סולידיים בלבד, על מיופה כוח אין מגבלה על דרך ניהול הכספים והוא רשאי להשקיע בגמישות רבה יותר ולהביא רווחים.

הסכמי ייפויי כוח מתמשכים רבים, אינם כוללים הוראות השקעה ספציפיות והם מסמיכים את מיופה הכוח לקבל את ההחלטות.

צור קשר

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.